Abarth - co to za marka? Historia motoryzacyjnego skorpiona

Abarth - co to?

Abarth jest marką, której nie trzeba przedstawiać miłośnikom rajdów samochodowych. Jednak wiele osób nie zdaje sobie sprawy czym dokładnie jest producent spod znaku Skorpiona. Właśnie, producent? Zasadniczo mamy do czynienia z fabrycznym tunerem samochodów marki Fiat, który powstał jako oddzielne przedsiębiorstwo i dzięki swojej historii utrwalił się w umysłach motomaniaków, jako sportowa marka. Czym więc jest Abarth i jaką ma historię?


W tym artykule postaram się przybliżyć nieco istotę oraz filozofię Abartha. Przyjrzymy się temu, jak powstała ta firma i czym się kierowała w swoich pracach. Marka zaczęła swoją działalność w 1949 roku i od początku była mocno związana z Fiatem. Dziś pełni rolę fabrycznego tunera włoskiej marki i wchodzi w skład koncernu Stellantis.


Abarth - zrodzony z pasji do wygrywania


Symbolem marki jest skorpion na tarczy herbowej. Skąd właśnie taki znak firmowy? Wywodzi się on ze znaku zodiaku założyciela firmy, czyli Carlo Abartha. Włoch pochodzący z Górnego Tyrolu od najmłodszych lat dążył do wygrywania. Jak wspominał już w wieku 11 lat owinął drewniane koła swojej hulajnogi skórzanym pasem, aby być szybszym od starszych kolegów.


Pragnienie odnoszenia zwycięstw nie opuszczało Carlo, który podejmował się kolejnych szalonych wyzwań. Między innymi rozegrał wyścig z legendarnym pociągiem Orient Express na liczącej 1370 km trasie. Włoch jadąc motocyklem z wózkiem bocznym wygrał pojedynek toczony od Wiednia do Ostendy. Abarth wiódł karierę kierowcy wyścigowego i motocyklowego do 1949 roku. Kończąc karierę sportową postanowił założyć wraz z Guido Scagliarinim firmę Abarth & C.


Abarth & C. zaczęła swoją działalność od budowy pojazdu wyścigowego 204 A Roadster bazującego na Fiacie 1100. Maszyna od razu zapisała na swoje konto zwycięstwo w zawodach 1100 Sport Championship i odniosła pierwsze zwycięstwa w Formule 2. Budowa jedynie pojazdów wyścigowych nie mogła utrzymać przedsiębiorstwa, dlatego równocześnie firma zaczęła wytwarzanie akcesoriów i elementów mechanicznych poprawiających osiągi cywilnych samochodów.


Zaledwie kilka lat wystarczyło, aby firma Abarth & C. z małego warsztatu wyrosła na zakład zatrudniający 375 pracowników. Produkcja dobiła do pułapu 300 000 układów wydechowych rocznie. Początkowo firma tworzyła elementy podnoszące moc silników oraz sporadycznie wytwarzała samochody z własnymi nadwoziami. Większość działalności skupiała się na modyfikowaniu samochodów marki Fiat, ale zdarzały się także projekty wiążące firmę z takimi producentami, jak Alfa Romeo, Renault czy Simca. 

Abarth - co to?


Filozofia marki Abarth


Carlo Abarth dążył zawsze do zwycięstw i bicia rekordów. To nastawienie przekładał na swoją firmę. Abarth miał kojarzyć się ze sportem i osiągami. Auta firmy oraz pojazdy korzystające z jej podzespołów miały osiągać dobre wyniki. Zgodnie z filozofią firmy pojazdy powinny mieć dużą moc, być szybkie, ale przede wszystkim małe i "złe" niczym skorpion.


Taka filozofia doskonale wpisała się w lata 50. i 60. minionego stulecia, kiedy motoryzacja zaczęła przechodzić poważne zmiany. Do gry w sporcie wchodziły coraz mniejsze, ale szybkie auta. Powoli miała nadejść era tanich hot-hatchy i niewielkich coupe. Te zmiany pozwoliły Abarthowi rzucić wyzwanie producentom klasycznych, sportowych GT.


Abarth częścią koncernu Fiat


Rok 1971 przyniósł ważną zmianę dla Abartha. Tuner oficjalnie został włączony do koncernu Fiat. Właśnie wtedy przyszła złota era dla marki, dzięki ścisłej współpracy z włoskim gigantem. Fiat i Abarth odnieśli razem największe sukcesy rajdowe. Prawdziwą legendą stał się model Fiat Abarth 131 Rally, dzięki któremu firmy zdobyły tytuły mistrzowskie w kategorii producentów w latach 1977-1980. 


Niestety Fiat słynie z ubijania legendarnych marek i pierwszą ofiarą firmy był właśnie Abarth. Spytacie, jak ofiarą skoro dziś kupimy Abarthy? Tak! Niestety po zaangażowaniu do rajdów samochodowych na najwyższym szczeblu Lancii zawieszono działalność marki spod znaku skorpiona. Wielu miłośników motoryzacji myślało, że jest to koniec legendy.


Nadzieje rozbudzono w latach dwutysięcznych, gdy powrócono do korzystania z nazwy Abarth w przypadku sportowej linii modeli Fiat Seicento i Stilo. Te jednak nie miały w sobie nic ze skorpionów, a nazwa miała być chwytem marketingowym. Jednak po wielu latach skorpion wyszedł z cienia i zaatakował ze zdwojoną siłą.

Abarth - co to?


Reaktywacja marki Abarth


W 2007 roku Rada Światowa FIA dopuściła do użytku w rajdach samochodowych nową kategorię samochodów S2000. Pojazdy z wolnossącym silnikiem o pojemności dwóch litrów miały zastąpić na odcinkach specjalnych mistrzostw krajowych pojazdy WRC. Jednym z pierwszych producentów, którzy zaprezentowali taką maszynę był Abarth!


Wielu fanów motoryzacji spodziewało się, że Fiat zbuduje rajdówkę nowej generacji, aby zastąpić Punto S1600. Ku zaskoczeniu świata prezentacji Grande Punto S2000 towarzyszyła reaktywacja Abartha. Firma nie tylko zbudowała rajdową wersję włoskiego hatchbacka, ale rozpoczęła produkcję własnego drogowego Grande Punto. Niedługo później do oferty firmy dołączyły hot-hatche na bazie Fiata 500. Początkowo rajdowe Grande Punto nie dawało szans innym konstrukcjom.

Kolejne lata przynosiły nowe wersje Abarthów Grande Punto i 500. W 2012 roku firma zadebiutowała na rynku amerykańskim, a w trzy lata później zakończyła produkcję Abartha Punto Evo. W ostatnich latach mimo dużych ambicji sportowej marki koncern matka nie pozwala rozwinąć jej skrzydeł.


W tej chwili Abarth produkuje jedynie pojazdy na bazie modelu 500. Jeszcze nidawno producent tworzył także roadstera 124 Spider, ale wraz z porzuceniem modelu przez Fiata wycofano jego sportową wersję. Tym bardziej szkoda, ponieważ w Rajdowych Mistrzostwach Europy prowadzono program pucharu Abartha 124 Spider. Rajdowa wersja została wyposażona specjalnie w twardy dach i prezentuje się fantastycznie na odcinkach specjalnych.


Nie pozostaje nam nic, jak mieć nadzieję, że Abarth przetrwa obecne czasy elektryfikacji i wykręcania norm emisji spalin. Problemy ma sam Fiat, który od lat opiera swoją produkcję na różnych wariacjach modelu 500. Ten stan rzeczy sprawia, że Abarth nie ma dużego pola do popisu. Dodajmy, że marka jest obecnie własnością koncernu Stellantis N.V., który powstał przez fuzję Fiat Chrysler Automobiles z francuskim koncernem PSA. 


Abarth - co to?

Abarth - co to?

Abarth - co to?

0 Komentarze