Co to jest Oil Catch Tank? Powód, dla którego pytam o OCT

Co to jest OCT?

Co to Oil Catch Tank? Takie pytanie pada zazwyczaj z ust osób, dla których przygotowuję TIPa (Turbo Inlet Pipe). No dobra mogę wyróżnić dwie reakcje. Jedną z nich jest pewne siebie nastawienie na jak najmniejsze modyfikacje, a co za tym idzie TIP ma być pod oryginalny separator odmy. Większość pozostałych osób robi wielkie oczy i pyta, o czym do nich mówię? Wszystko dlatego, że przed przygotowaniem customowego dolotu muszę wiedzieć, jaką odmę właściciel auta ma zamiar zastosować lub jaką posiada.


W zależności od zakresu modyfikacji silnika T-Jet możemy stosować oryginalny separator odmy lub OCT. Jednak sporo posiadaczy samochodów z tymi jednostkami nie zdaje sobie sprawy do czego służy Oil Catch Tank? Po co komu OCT? Właśnie na te pytania postaram się dziś odpowiedzieć.


Czym jest Oil Catch Tank?


Zacznijmy od tego z czym mamy w ogóle do czynienia? Oil Catch Tank jest w skrócie dodatkowym separatorem oleju, którego zadanie polega na oczyszczaniu powietrza trafiającego do układu dolotowego silnika. Mamy więc do czynienia z czymś w rodzaju filtra. Jak działa OCT?


Na skutek podwyższenia temperatury oleju w komorze korbowej, ten paruje i dostaje się do powietrza. Olej podobnie, jak np. woda w czajniku podlega parowaniu, a co za tym idzie zanieczyszcza powietrze znajdujące się w komorze silnika. Zanieczyszczone powietrze jest zasysane przez układ dolotowy. OCT działa na podciśnieniu wytwarzanym przez powietrze przelatujące przez TIP do turbiny. Zbiornik OCT zasysa drobiny oleju i gromadzi je w sobie.

Co to jest OCT?


Jak obsługiwać Oil Catch Tank?


Wiesz już, że OCT jest de facto zbiornikiem gromadzącym skroploną wodę z olejem. Gromadzącą się ciecz należy regularnie upuszczać, a niektóre OCT posiadają zawór upustowy ułatwiający tę czynność. No dobra, ale pozostaje pytanie, jak często należy opróżniać zbiornik?


W okresie letnim, kiedy różnica temperatur pomiędzy olejem w silniku, a otoczeniem jest stosunkowo niewielka to w zbiorniku nie gromadzi się wiele cieczy. Zazwyczaj w okresie wiosenno-letnim OCT o pojemności 1 litra zapełni się nawet po przejechaniu 20-40 tys. km. Można więc powiedzieć, że OCT w tym okresie nie wymaga obsługi. Sytuacja ulega drastycznej zmianie zimą.


Okres jesienno-zimowy, kiedy temperatury znacząco spadają powoduje, że litrowy zbiornik może być pełny nawet po pokonaniu 1000 km! Regularna obsługa OCT jest więc bardzo ważna, tym bardziej przy minusowych temperaturach. Pozostawienie pełnego zbiornika przy mrozie może powodować zamarznięcie zawartości, a co za tym idzie doprowadzi do niedrożności na wyjściu z komory korbowej silnika. Taka sytuacja prowadzi do błękitnego dymienia z wydechu. Wynika to z faktu, że nienaturalnie wysokie ciśnienie w komorze korbowej wypycha olej poprzez pierścienie na tłoki.

Co to jest OCT?


Po co mi Oil Catch Tank?


Skoro OCT sprawia problemy to do czego jest mi potrzebny? Nie lepiej pozostawić standardową odmę? Zacznijmy od tego, że zawsze pytam osoby, dla których wykonuję TIPa, czy same majsterkują przy swoim samochodzie, czy też pod maskę zagląda tylko mechanik co 10-15 tys. km? Jeżeli sam nie serwisujesz swojego auta, to oczywiście lepiej zapomnieć o OCT. Natomiast w drugim przypadku gorąco polecam to rozwiązanie i już wyjaśniam dlaczego.


Spójrz na fotografię, którą widzisz nad powyższym nagłówkiem. Tak prezentuje się zbiornik OCT z mojego Abartha Grande Punto otwarty po 3 miesiącach jazdy w okresie zimowym przy minusowych temperaturach. Prawda, że piękny kisiel? Teraz pomyśl, że to wszystko trafia do turbosprężarki, intercoolera, na przepustnicę, czujnik ciśnienia, do kolektora dolotowego i w końcu oblepia cylindry. Teraz się zastanów, czy chcesz, aby silnik Twojego auta był karmiony takim wątpliwej jakości deserkiem?


Musisz też pamiętać, że nie da się określić stałych interwałów obsługi OCT na daną ilość kilometrów czy roboczogodzin. Na gromadzenie się osadu ma wpływ jakość oleju oraz temperatury w jakich pracuje silnik. W efekcie OCT wymaga regularnej uwagi ze strony właściciela samochodu. Wypunktujmy sobie zalety tego rozwiązania.


Zalety Oil Catch Tank (OCT):


- oczyszczenie powietrza trafiającego do silnika;

- zwiększenie żywotności sprężarki;

- utrzymanie poprawnych parametrów pracy silnika;

- czystsze powietrze w układzie wydechowym;

- efektownie wyglądający element w komorze silnika;

- niwelowanie "smrodu" spalin oraz dymienia z układu wydechowego.


Decyzja o wykorzystaniu OCT należy wyłącznie do Ciebie! Odpowiedz sobie na pytanie czy warto pozostać przy seryjnej, bezobsługowej odmie, czy może lepiej sięgnąć po rozwiązanie chroniącej silnik Twojego auta.


Dlaczego muszę wiedzieć, czy masz w aucie OCT?


Jak wspomniałem na początku przed wykonaniem TIPa, zawsze dowiaduję się, czy w aucie docelowym znajduje się OCT lub, czy właściciel w przyszłości chce go zamontować. Dlaczego?


Głowice silników T-Jet oraz MultiAir posiadają powtarzalną konstrukcję we wszystkich samochodach i tyczy się to także turbin. Oznacza to, że przygotowując TIPa dla silnika z oryginalną odmą należy umieścić króciec w konkretnym miejscu, pod odpowiednim kątem i nadać mu odpowiednią długość. Zastosowanie akcesoryjnego OCT oznacza, że króciec taki musi zostać umieszczony w innym miejscu, które będzie stanowiło najkrótszą drogę do zbiornika.


Wiesz już dlaczego zadaję pytanie o OCT i co zyskasz na montażu tego zbiornika. Mam nadzieję, że teraz sytuacja jest jasna, a ten wpis pomógł Ci w podjęciu decyzji odnośnie elementów, jakie chcesz umieścić pod maską swojego samochodu.

Co to jest OCT?
TIP pod seryjną odmę

Co to jest OCT?
TIP pod seryjną odmę

Co to jest OCT?
TIP pod OCT

Co to jest OCT?


0 Komentarze