Turbo Inlet Pipe - co to jest i po co komu TIP?

TIP - co to jest?


TIP, czyli Turbo Inlet Pipe jest w dużym skrócie odcinkiem rury dostarczającej powietrze do turbiny w silniku. Już samo to mówi nam, z jak ważnym elementem mamy do czynienia. Tylko nasuwa się pytanie, po co komu customowy TIP? W końcu producent projektując silnik dobrze wiedział, jaką rurą powinno być transportowane powietrze. Prawda?


Customowy TIP stosuje się w kilku przypadkach i to o nich Ci dziś opowiem. Oczywiście głównym zadaniem jest tuning zwiększający wydajność silnika. Podczas wymiany standardowej turbiny na większą kluczowym elementem jest zastąpienie standardowego TIPa zmodyfikowanym elementem. W tym wpisie wyjaśnię Ci wszystkie powody montowania zmodyfikowanej rury dolotowej. Zapraszam do lektury.


Turbo Inlet Pipe, a wymiana turbiny na większą


Wielu właścicieli samochodów z silnikami T-Jet decyduje się na wymianę standardowej turbiny IHI na model GT1446. Problem polega na tym, że wydajniejszy komponent jest także większy. Nałożenie oryginalnej rury dolotowej staje się bardzo problematyczne, choć nie jest niemożliwe. Zdarza się, że "tunerom" udaje się wcisnąć oryginalny komponent pomiędzy puszkę filtra oraz GT1446. To jednak prowadzi do pewnego problemu.


Standardowa rura dolotowa posiada elastyczną harmonię, która przy montażu do większej turbiny się zagina. W efekcie zmniejszamy przekrój rury w jednym miejscu, co prowadzi do ograniczenia ilości powietrza dostającej się do turbiny. Tak uzyskujemy odwrotny efekt do tego, jaki chcieliśmy otrzymać przez wymianę turbiny. Rozwiązaniem jest właśnie customowy TIP o odpowiedniej konstrukcji.


Spotkałem się z opiniami, że przecież zagięta rura dolotowa nie jest problemem, ponieważ turbina i tak sama zassie powietrze. Tak zassie, ale osobie prawiącej te mądrości zaproponowałem eksperyment. Chciałem, aby wzięła butelkę pet z wodą i opróżniła ją mierząc czas potrzebny na ten proces. Następnie chciałem, aby powtórzyła eksperyment, ale z butelką o obciętej szyjce. Eksperymentu nie wykonała, ponieważ już jego opis uświadamia, jaki wpływ na przepustowość ma średnica. 

TIP - co to jest?


Customowy TIP poprawia przepływ powietrza


Zmodyfikowany Turbo Inlet Pipe można stosować również do standardowej turbiny IHI. W takim przypadku specjalnie wykonana rura dolotowa również przyniesie wiele korzyści. Przede wszystkim customowy dolot gwarantuje laminarny przepływ powietrza, czyli nie zakłócony. Standardowa rura dolotowa posiada elastyczne kolanko wykonane z harmonii. Ta w czasie pracy silnika ulega odkształceniom i zakłóca równomierność powietrza dostającego się do turbiny. 


Nieregularne dostawy powietrza do turbiny prowadzą do delikatnie nierównej wydajności. W efekcie już zastosowanie customowego TIPa jest poprawą w konstrukcji silnika i wpływa pozytywnie na osiągi samochodu. No, a w końcu o to chodzi w tuningu. Chodzi w nim także o poprawę wyglądu.


Wielu użytkowników samochodów skłania się ku tuningowi ze względu na estetyczne walory. Pewne zmiany potrafią nadać autu bardziej rasowego wyglądu i dotyczy to również komory silnika. Niestandardowe elementy montowane w komorze silnika dają jasny sygnał, że pod maską pracuje wyjątkowe serce. Zresztą zobaczcie sami na zdjęciach, jak wyglądają silniki wyposażone w mój TIP. Sami widzicie, że wygląda to lepiej niż ze standardowym dolotem.

TIP - co to jest?


Czy wykonanie customowego TIPa jest trudne?


Spawanie rur dolotowych wymaga wprawy oraz pewnej wiedzy. Szczególnie wiedzy na temat samochodu, do jakiego trafi wykonany przeze mnie element. Zawsze zadaje osobom zamawiającym u mnie TIP cztery pytania.


Pod jaki samochód ma być wykonany TIP? W poszczególnych modelach zachodzą różnice w geometrii elementów. TIP musi zostać perfekcyjnie dostosowany do silnika zamontowanego w konkretnym modelu samochodu. 


TIP pod standardową turbinę IHI czy pod GT1446? To zagadnienie definiuje zarówno geometrię rury dolotowej, jak i jej dokładne wymiary. Już wyżej wspomniałem o problemie ze standardową rurą dolotową przy wymianie turbiny. 


Czy silnik posiada Oil Catch Tank, lub czy będzie taki montowany? Wcześniej na blogu pisałem o kwestii OCT i seryjnej odmy w odniesieniu do montażu TIPa. Możecie szczegółowo przeczytać o tej kwestii w tym miejscu. Natomiast w skrócie chodzi o potrzebę wspawania króćca dostosowanego do zbiornika OCT lub standardowej odmy. W zależności od rozwiązania znajduje się on w innym miejscu na rurze dolotowej.


Czy właściciel auta zamierza zamontować króciec pod rurę od zaworu DV? Dlaczego nie montuje się rury od zaworu DV? Decydując się na zlikwidowanie połączenia z zaworem DV uzyskujemy efekt zbliżony do montażu zaworu blow-off sterowanego podciśnieniem. W serwisie YouTube możecie znaleźć nagrania pokazujące, jaki efekt powoduje takie rozwiązanie. Może pokuszę się pewnego dnia o opisanie różnic między zaworem DV i blow-off. 


Wiecie już co muszę wiedzieć przed przystąpieniem do pracy. Natomiast, czy spawanie Turbo Inlet Pipe jest trudne? Na pewno wymaga dużej staranności. Poszczególne elementy muszą być precyzyjnie przycięte, aby zachować doskonałą geometrię. Samo spawanie musi się odbywać z podaniem gazu osłonowego do wnętrza rury. W ten sposób zapobiega się powstawaniu zakwaszeń, które nie tylko psują estetykę, ale również powodują niechciane zawirowania powietrza.


Jeżeli zainteresował Cię temat montażu TIPa do silnika T-Jet i chcesz wykonać taką modyfikację w swoim aucie to odezwij się do mnie. 


Email: mbajerski91@gmail.com

TIP - co to jest?

TIP - co to jest?


0 Komentarze