DownPipe (DP) - co to jest i czy warto go zastosować?

DownPipe - co to?

Zaczynasz dopiero swoją przygodę z modyfikacjami silnika i już na starcie trafiasz na ścianę pojęć, które doprowadzają do paraliżu decyzyjnego. Co zmienić w motorze i po jakie modyfikacje sięgnąć? Każdy przechodzi ten etap, dlatego ważne, aby już na wstępie wyjaśnić sobie kilka kwestii. Dziś opowiem Ci o tym co to jest DownPipe i dlaczego montujemy go w samochodzie.


Instalacja DownPipe'a jest jedną z podstawowych mechanicznych modyfikacji silnika obok montażu TIP'a. Dzięki niemu uzyskujemy szybsze i swobodniejsze opróżnianie spalin z silnika doładowanego przez turbinę. Decydując się na tę modyfikację możemy pójść w jeden z dwóch kierunków. Pierwszym jest usunięcie katalizatora i zastąpienie go rurą, zaś drugi to wykorzystanie sportowego katalizatora spalin. Tylko po co te modyfikacje?


Po co usuwać katalizator?


Jakie są skutki usunięcia katalizatora? Należy zacząć od tego, że demontaż katalizatora jest rozwiązaniem nielegalnym. Jego brak skutkuje dużym wzrostem emisji szkodliwych związków NOx do atmosfery. Warto jednak mieć na uwadze, że ten wzrost będzie jedynie ułamkiem tego, co w powietrze potrafią wyrzucić stare silniki diesla z "lejącymi" wtryskiwaczami, lub uszkodzonymi turbinami.


W takim razie po co usuwać katalizator? DownPipe umożliwia szybsze opróżnienie muszli turbiny ze spalin, a co za tym idzie owocuje przyspieszeniem rozpędzania się łopatek turbiny. Efekt jest taki, że możemy cieszyć się wzrostem momentu obrotowego oraz jego relatywnie szybszym narastaniem. Oczywiście wzrosty osiągów będą tu zależne od ustawień map limiterów w ECU silnika. Brak katalizatora może również wywołać strzały z wydechu. Tutaj wpływ na efekty mają restrykcje układu wydechowego. Mimo to polecam zastosowanie prostego DP osobom chcącym delikatnie podrasować dźwięk płynący z wydechu.

DownPipe - co to?


Prosta rura, czy sportowy katalizator?


Zastosowanie DownPipe'a w postaci prostej rury zamiast oryginalnego katalizatora powoduje ulatnianie się lekko wyczuwalnego, nieprzyjemnego zapachu z wydechu. Choć nie każdy jest na niego wyczulony, ale warto mieć to na uwadze. W zależności od konstrukcji rury DP, mogą wystąpić drobne rezonanse akustyczne. Występują one przy wyższych partiach prędkości obrotowej silnika. Nie jest to jednak regułą.


DownPipe ze sportowym katalizatorem wydaje się być złotym środkiem między prostą rurą i oryginalnym katalizatorem. Dlaczego? Sportowy katalizator jest elementem układu wydechowego o mniejszej ilości komórek na cal kwadratowy (cpsi). Mniejsza ilość przeszkód dla spalin oznacza lepszą przepustowość. W efekcie również uzyskujemy poprawę osiągów, zachowując przy tym legalność układu wydechowego. Oczywistym minusem tego rozwiązania jest znacznie wyższa cena niż w przypadku przelotowych DP.


Silniki T-Jet, a montaż DownPipe


Jednostki T-Jet są bardzo wdzięczną platformą do tuningowania, a stosowanie DP stało się praktycznie naturalnym zabiegiem. To jedna z pierwszych modyfikacji wykonywanych podczas tworzenia tzw. setupu 200+. Podnosząc w znaczący sposób moc silnika T-Jet najczęściej zaczyna się od wymiany oryginalnej turbiny IHI na model GT1446. Niestety oba podzespoły różnią się rozmiarem flanszy wylotowej.


Oznacza to, że przy wymianie turbiny konieczne jest także zmodyfikowanie układu wydechowego. Oryginalny katalizator z flanszą przystosowaną do turbiny GT1446 to koszt nawet 2500 zł. Mowa tu o cenie używanych komponentów. Tymczasem dedykowany DownPipe przelotowy oscyluje w okolicach 800 zł. Chyba już widzisz zaletę DP, a trzeba pamiętać, że oryginalny katalizator nie pozwoli wykrzesać z silnika dużej mocy.

DownPipe - co to?



Jaki setup DP w silnikach T-Jet?


Ze względu na flanszę wyjściową z turbiny, wykonuję wszystkie DP z rur nierdzewnych o średnicy 3' (76,1 mm). Flansze wyjściowe z DP w wersji podstawowej są dostosowane do oryginalnego układu wydechowego. Dzięki temu montaż DownPipe odbywa się na zasadzie "plug and play".


Oczywiście można zastosować flanszę pod większą średnicę układu wydechowego. W takiej sytuacji wykorzystuję kołnierze o średnicy wyjściowej 2,5" (63 mm). Musisz pamiętać, że tak przygotowane DP wymagają już przystosowanego układu wydechowego. Zastosowanie opcjonalnego DP z flanszą 2,5" pod oryginalny układ wydechowy doprowadzi do sporych przedmuchów. 


Opcjonalnie w DP można wykorzystać przyspawaną tuleję pod sondę EGT (exhaust gas temperature). Sonda do pomiaru EGT powinna być montowana w kolektorze wydechowym, ale ze względu na ciężki dostęp istnieje możliwość instalacji w DownPipe. Decydując się na takie rozwiązanie musisz mieć na uwadze, że wynik będzie zaniżany o około 100-150ᵒC względem faktycznej temperatury.


Teraz już wiesz wszystko co musisz o DownPipe. Jeżeli planujesz pozbyć się katalizatora i chcesz założyć DP do swojego T-Jet'a to zapraszam do kontaktu.


Email: mbajerski91@gmail.com

DownPipe - co to?


0 Komentarze